EHRC 2014/14 EHRM, 10-10-2013, 64569/09
Vrijheid van meningsuiting, Recht op reputatie, Aansprakelijkheid
internetplatform voor onrechtmatige uitlatingen gebruikers

Aflevering 2014 afl. 1
Rubriek  Uitspraken EHRM
College  Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Datum 10 oktober 2013
Rolnummer 64569/09
Berro-Lefévre (President)
Steiner
Hajiyev
Rechter(s) Lazarova Trajkovska
Laffranque
Turkovi¢
Dedov
Delfi AS
Partijen  tegen
Estland
Noot mr. B. van der Sloot
Vrijheid van meningsuiting, Recht op reputatie, Aansprakelijkheid
internetplatform voor onrechtmatige uitlatingen gebruikers
EVRM - 10
Regelgeving EVRM - 8
e-Commerce Richtlijn - 14 en art. 15

Trefwoorden

» Samenvatting

Het Estse Nu.nl plaatst een Kritisch artikel over een bedrijf dat veerdiensten leverten L., de
enige aandeelhouder. Het artikel is genuanceerd, gebalanceerd en er heeft hoor en wederhoor
plaatsgevonden. De site biedt gebruikers de mogelijkheid te reageren en er volgen een kleine
200 reacties. L. schrijft de site aan om 20 van deze reacties te verwijderen en om een
schadevergoeding te incasseren. De site doet het eerste, maar weigert het tweede. De vraag is:
in hoeverre is de site verantwoordelijk voor de door de gebruikers geplaatste reacties, die
mogelijk een onrechtmatig karakter dragen. Een langdurige nationale rechtsgang volgt
waarbij op basis van diverse doctrines vrijspraken en veroordelingen volgen. De uitkomst is
echter dat het platform wordt veroordeeld tot het betalen van een boete. De vraag die centraal
staat is een keuze tussen twee regimes. Enerzijds is er het regime voor webhosters, die
informatie opslaan die door hun gebruikers worden geleverd. Zij zijn van aansprakelijkheid
uitgesloten als zij niet hebben aangezet tot het plaatsen van de informatie en geen kennis
hebben van het onrechtmatige karakter van de informatie. Zodra zij deze kennis wel hebben
dienen zij prompt te handelen door de informatie te verwijderen. Anderzijds is er de
beschermde status van een journalistiek medium onder de vrijheid van meningsuiting-
doctrine. Hierbij is juist geen passiviteit, maar activiteit vereist, onder andere in verband met
redactie, kwaliteitscontrole, hoor en wederhoor en de naleving van andere journalistieke
principes. Zowel in de nationale procedure als bij het EHRM wordt voor het tweede regime
gekozen.


http://opmaatnieuw.sdu.nl/opmaat/show.do?&type=jurt&key=J80456%23annotatie

Het Hof oordeelt dat ondanks het dilemma omtrent het te kiezen regime en de vaak grote
onduidelijkheid omtrent de toepassing van oude regimes op de digitale wereld, het duidelijk
had kunnen zijn voor het platform dat en welke plichten het in dit geval had. De vraag is hier
derhalve of het platform voldoende heeft gedaan om zich van zijn zorgplicht te kwijten. In
casu heeft de website in haar terms en conditions expliciet aangegeven dat er geen
schadelijke content mag worden geplaatst, heeft zij een notice-and-takedownsysteem
geimplementeerd, waarbij een gebruiker kan aangeven dat bepaalde content schadelijk is en
deze automatisch wordt verwijderd, heeft de site een automatisch filtersysteem
geimplementeerd waarbij berichten die bepaalde “verdachte’ woorden bevatten automatisch
worden verwijderd en monitort ze zelf actief en handmatig de berichten zo goed en kwaad als
het gaat (er worden per dag duizenden reacties geplaatst). Dit is echter niet voldoende, zo
meent het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Dit leidt het Hof onder andere af uit
het permanente karakter van de berichten (het ijzeren geheugen van het internet), het grote
bereik van de website, het journalistieke bericht dat weliswaar gebalanceerd was, maar toch
het vermoeden had moeten doen rijzen dat er boze reacties zouden kunnen volgen, het
professionele karakter van de site, de technische controlemogelijkheden en het economische
belang dat er met de site is gemoeid. Dat het platform wordt aangesproken en niet de
gebruikers zelf heeft het platform volgens het Hof deels aan zichzelf te wijten, doordat het de
gebruikers de mogelijkheid biedt om anoniem te reageren, waardoor het voor L. moeilijk was
hun identiteit te achterhalen en hen direct aan te spreken.

beslissing/besluit

» Uitspraak

Alleged violation of Article 10 of the Convention

46. The applicant complained that holding it liable for the comments posted by the readers of
its Internet news portal infringed its freedom of expression as provided in Article 10 of the
Convention, which reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold
opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public
authority and regardless of frontiers. This Article shall not prevent states from requiring the
licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be
subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and
are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity
or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or
morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of
information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the
judiciary.”

47. The Government contested that argument.

A. Admissibility


http://opmaatnieuw.sdu.nl/opmaat/show.do?&type=jurt&key=J80456%23beslissing

48. The Government pointed out that according to the applicant company it had been neither
the author nor the discloser of the defamatory comments. The Government noted that if the
Court shared that view, the application was incompatible ratione materiae with the
provisions of the Convention, as the Convention did not protect the freedom of expression of
a person who was neither the author nor the discloser. The applicant company could not
claim to be a victim of a violation of the freedom of expression of persons whose comments
had been deleted. Nevertheless, the Government were of the opinion that in fact the applicant
company was the discloser of the defamatory comments.

49. The applicant company disagreed. It contended that the obligation imposed on it to
maintain a preventive censorship policy over the exercise of freedom of expression of third
persons also infringed its freedom of expression, that is freedom to impart information
created and published by third persons.

50. The Court notes that the applicant company was sued for defamation in respect of
comments posted on its Internet portal, it was deemed to be discloser (or publisher — the
Estonian words avaldama/avaldaja mean both disclose/discloser and publish/publisher; see,
for example, paragraphs 36 and 38 above) of the comments — along with their authors — and
held liable for its failure to prevent the disclosure of or remove on its own initiative the
unlawful comments. It was obliged by the domestic courts to pay the plaintiff compensation
for non-pecuniary damage he had sustained. Thus, the applicant company was directly
affected by the domestic courts’ decisions. The Court considers that the applicant company’s
grievance relates to freedom of expression and falls within the scope of Article 10 of the
Convention. Therefore, the Government’s objection has to be dismissed.

51. The Court further notes that the application is not manifestly ill-founded within the
meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. Nor is it inadmissible on any other grounds.
It must therefore be declared admissible.

B. Merits
1. The parties’ submissions

(a) The applicant

52. The applicant company argued that the domestic courts had interfered with its freedom of
expression (right to impart information). It submitted that it had been forced to alter its
business model completely and compelled to monitor every comment posted on its news
portal — up to 10,000 comments a day. Although certain technical and manual procedures had
already been applied prior to the Supreme Court’s judgment, the scope of that activity and its
legal implications had substantially changed as a result of the judgment concerned.

53. The applicant company argued that the interference with its freedom of expression had
not been “prescribed by law”. It argued that the civil law provisions relied on by the Supreme
Court embodied a negative obligation not to publish defamatory information. In the applicant
company’s view there was no obligation in the domestic law for it to pre-monitor all the
content posted by third persons. The domestic courts’ interpretation of the pertinent
legislation had not met the requirement of foreseeability. The applicant company further
argued that the liability of service providers for the disclosure of third party content was



limited under the EU Directive on Electronic Commerce transposed into the Estonian legal
order as the Information Society Services Act.

54. The applicant company accepted that the reputation and rights of L. had been engaged in
the present case. However, it considered that the authors of the comments were liable for the
possible infringement of L.’s rights. Holding the applicant company liable pursued no
legitimate aim.

55. The applicant company argued that the restriction imposed on its freedom of expression
was not necessary in a democratic society. It noted that the article published by it had been a
balanced one, and thus the comments created and published by the commentators had not
been provoked or triggered by the deeds of the applicant company. It argued that it was
sufficient that the personal rights of individuals were protected by a two-limb system — firstly
by the notice-and-take-down system operated by the service provider, and secondly by the
possibility of bringing a claim against the authors of the comments.

56. Referring to the cases of Google France and Google and L’Oréal and Others of the Court
of Justice of the European Union, the applicant company argued that it had not played an
“active role” but had merely stored comments on its server, set the terms of its service, been
(indirectly) remunerated for that service and provided general information to its customers
(readers, commentators).

57. The applicant company further referred to the Declaration and Article 15 of the Directive
on Electronic Commerce, and argued that a host was not obliged to seek or monitor the
hosted material. Such an overly burdensome obligation was contrary to freedom of
expression and information. The fact that the applicant company had acted diligently and
implemented various technical and manual procedures to reduce the number of illegal
comments from the comments area of its portal should not mean that it was liable for illegal
content posted by third parties. Otherwise, hosts who took no measures whatsoever to
eliminate illegal material would be encouraged, and diligent hosts punished.

58. In conclusion, the applicant company asserted that it had only played a passive role in
hosting the comments; it had had no active knowledge of the illicit comments, nor had it been
or should have been aware of the illicit comments before the relevant notice by L., after
which the applicant company had promptly removed the comments. Thus, the applicant
company had acted in accordance with the standards to be observed by a diligent economic
operator, and its freedom to impart information via the commenting area of its news portal
had been disproportionately interfered with.

(b) The Government

59. The Government submitted that Delfi continued to be one of the largest Internet portals in
Estonia. The articles published by it were commented on extensively and people could do so
without identifying themselves. Thus, the Government rejected the applicant company’s
argument that it had had to change its business model. Furthermore, the Government pointed
out that the applicant company had also admitted monitoring comments on its own initiative
on some occasions even before the proceedings giving rise to the present application.

60. The Government argued that the obligation to avoid causing harm had a clear basis in law
and was confirmed by comprehensive case-law (see paragraphs 31 to 39 above). A media



publication was usually liable for what it published, and its liability could not be precluded by
a disclaimer published by the applicant company, as pursuant to the Obligations Act an
agreement which precluded or restricted liability for damage caused unlawfully was void.
Pursuant to the domestic law authors and owners of media publications had joint and several
liability.

61. The Government maintained that since the publication of comments was under the control
of the applicant company and in practice Delfi also exercised partial control, it was obliged to
protect the honour of other persons, and the restriction concerned had a legitimate aim with
regard to the applicant company.

62. The Government contended that the restriction was necessary in a democratic society.
The vulgar, insulting and degrading value judgments contained in the comments in the
present case had had no reasonable factual basis. There was therefore nothing in the
comments which would have required the portal administrator to do any work to check their
veracity. Since Delfi had not removed the posted comments on its own initiative, and it must
have been aware that they were unlawful, the Estonian courts had justly found that Delfi’s
omission was unlawful. The disclaimer stating that the comments were not the opinion of the
applicant company and that the authors of comments were responsible for their content did
not preclude the applicant company’s liability.

63. The Government argued that placing the obligation to monitor the comments and notify
the portal administrator of offensive comments on the possibly injured parties was neither
sufficient nor justified. Such a system did not ensure sufficient protection of the rights of
third parties, as proven by the circumstances of the present case. Any information
communicated via the Internet spread so quickly that by the time the inappropriate comments
were finally deleted the public interest in the given news and the comments posted on it had
waned. Measures taken weeks or even days later for protecting a person’s honour were no
longer sufficient, because offensive or unlawful comments had already reached the public
and done their damage. Since controlling the Internet was an impossible task for an ordinary
person, the party with control over a specific portal had the duty to take action where
necessary to prevent violation of personality rights.

64. The Government noted that Estonia had chosen to apply less restrictive civil — as opposed
to criminal — liability in defamation cases. However, even if a court adjudicating a civil case
was able to identify the IP address of a computer and the address where the computer was
located, it was extremely difficult to identify the person who actually wrote the comment.
Thus, as Delfi did not identify the commentators, this made it too difficult for an injured
person to have recourse to the civil courts against anonymous authors of comments.
Furthermore, the Government considered that the State’s enacting of a regulation providing
for mandatory identification of commentators on an Internet portal would constitute an
excessive interference. Thus, it was more suitable and proportionate in civil proceedings to
place greater liability (joint and several) for defamation on a portal owner who provided
content services. The Government pointed out in this context that Delfi was a profit-oriented
company which had invited visitors to its portal to comment on its articles without identifying
the authors of the comments. At the same time the income it earned depended on the
advertisements published on the portal, which, in turn, depended on the number of comments.
The Government referred to the domestic courts’ finding that Delfi had not acted with the due
diligence required in commerce — it had not taken measures which would have precluded the
risk of violation of other persons’ rights. At the same time, the domestic courts had not



prescribed to Delfi how it should perform its duties, leaving this matter for the applicant
company and considering that there were various means of doing this.

65. The Government argued that the applicant company was not a hosting service provider
for the purposes of the Information Society Services Act when publishing comments posted
on Delfi’s articles. A hosting service provider offered merely a data storage service, while the
stored data, their insertion, removal and content (including ability to remove or change the
stored data) remained under the control of service users. In the Delfi commenting
environment those commenting lost control of their comments as soon as they had entered
them, and commenters could not change or delete their comments. Thus, Delfi was not a
technical intermediary in respect of comments, but a content service provider. It deleted and
modified comments if needed, and had also done so prior to the Supreme Court’s judgment,
playing therefore an active role of such a kind as to give it knowledge of, or control over, the
data relating to the comments to its articles. The fact that Delfi had taken measures to
minimise insulting comments, for example by screening, demonstrated that Delfi had actually
been aware of its liability.

66. The Government also pointed out that the comments in question had not attacked the
public limited company concerned, but a member of its supervisory board personally, and
could not therefore be justified by the exercise by the press of its role of a “public watchdog”.
The comments had resorted to offensive and intemperate language and had gone beyond a
generally acceptable degree of exaggeration or provocation; they had not stimulated any
reasonable public discussion.

67. Lastly, the Government considered that the sum the applicant company had been ordered
to pay L. as compensation for non-pecuniary damage (corresponding to EUR 320) had not
had a “chilling effect” on the freedom of expression.

2. The third-party intervener’s arguments

68. The Helsinki Foundation for Human Rights in Warsaw provided an analysis of the Polish
law concerning the liability related to publication of materials on the Internet. It noted that
Polish case-law was inconsistent. In some cases news portals had not been held responsible
for comments posted by the readers, in other cases blog-owners or forum administrators had
been held responsible for third-party comments. The Helsinki Foundation reiterated that prior
restraint was a particularly restrictive measure, and it also indicated a variety of problems
related to the notice-and-take-down procedure which called for more precise regulation.

3. The Court’s assessment

(a) Existence of an interference

69. The Court notes that the focus of the parties’ arguments differed as regards the applicant
company’s role in the present case. The Government were of the opinion that the applicant
company was to be considered the discloser of the defamatory comments, whereas the
applicant company considered that the comments had been published by third parties and the
applicant company’s freedom to impart information had been interfered with (see paragraphs
48 and 49 above). Regardless of the exact role to be attributed to the applicant company’s
activities, it is not, in substance, in dispute between the parties that the domestic courts’
decisions in respect of the applicant company constituted an interference with its freedom of



expression guaranteed under Article 10 of the Convention. The Court sees no reason to hold
otherwise (see also paragraph 50 above).

70. Such an interference with the applicant company’s right to freedom of expression must be
“prescribed by law”, have one or more legitimate aims in the light of paragraph 2 of Article
10, and be “necessary in a democratic society”.

(b) Lawfulness

71. The Court reiterates that a norm cannot be regarded as a “law” within the meaning of
Article 10 8 2 unless it is formulated with sufficient precision to enable the citizen to regulate
his conduct; he must be able — if need be with appropriate advice — to foresee, to a degree that
is reasonable in the circumstances, the consequences which a given action may entail. Those
consequences need not be foreseeable with absolute certainty. Whilst certainty is desirable, it
may bring in its train excessive rigidity, and the law must be able to keep pace with changing
circumstances. Accordingly, many laws are inevitably couched in terms which, to a greater or
lesser extent, are vague, and whose interpretation and application are questions of practice
(see, for example, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 and
36448/02, 8 41, ECHR 2007 IV)

72. The Court further reiterates that the scope of the notion of foreseeability depends to a
considerable degree on the content of the text in issue, the field it is designed to cover, and
the number and status of those to whom it is addressed. A law may still satisfy the
requirement of foreseeability even if the person concerned has to take appropriate legal
advice to assess, to a degree that is reasonable in the circumstances, the consequences which
a given action may entail. This is particularly true in relation to persons carrying on a
professional activity, who are used to having to proceed with a high degree of caution when
pursuing their occupation. They can on this account be expected to take special care in
assessing the risks that such activity entails (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and July, loc.
cit., with further references to Cantoni v. France, 15 November 1996, § 35, Reports of
Judgments and Decisions 1996 V, and Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, 8§ 43-45,
ECHR 2004 V1).

73. The Court notes that in the present case the parties’ opinions differed as to the question
whether the interference with the applicant company’s freedom of expression was
“prescribed by law”. The applicant company argued that the domestic law did not entail a
positive obligation to pre-monitor content posted by third persons, and that its liability was
limited under the EU Directive on Electronic Commerce. The Government referred to the
pertinent provisions of the civil law and domestic case-law, under which media publications
were liable for their publications along with the authors.

74. As regards the applicant company’s argument that its liability was limited under the EU
Directive on Electronic Commerce and the Information Society Services Act, the Court notes
that the domestic courts found that the applicant company’s activities did not fall within the
scope of these acts. The Court reiterates in this context that it is not its task to take the place
of the domestic courts. It is primarily for the national authorities, notably the courts, to
resolve problems of interpretation of domestic legislation. The Court’s role is confined to
ascertaining whether the effects of such an interpretation are compatible with the Convention
(see, among others, Pérez de Rada Cavanilles v. Spain, 28 October 1998, § 43, Reports of
Judgments and Decisions 1998 VI1I).



75. The Court further notes that pursuant to the pertinent provisions of the Constitution, the
Civil Code (General Principles) Act and the Obligations Act (see paragraphs 31 to 36 above),
as interpreted and applied by the domestic courts, the applicant company was deemed liable
for the publication of the defamatory comments. Although these provisions are quite general
and lack detail in comparison with, for example, the Information Society Services Act (see
paragraph 37 above), the Court is satisfied that they, along with the pertinent case-law, made
it clear that a media publisher was liable for any defamatory statements made in its media
publication. The fact that in the present case publication of articles and comments on an
Internet portal was also found to amount to journalistic activity and the administrator of the
portal as an entrepreneur was deemed to be a publisher can be seen, in the Court’s view, as
application of the existing tort law to a novel area related to new technologies (compare, for
example, Bernh Larsen Holding AS and Others v. Norway, no. 24117/08, § 126, 14 March
2013, where the Court saw no reason to question the domestic court’s interpretation,
according to which legal provisions originally conceived in respect of hard copies of
documents were also deemed to apply to electronically stored documents). This does not
mean that the provisions of the civil law in question did not constitute a sufficiently clear
legal basis for the applicant company’s liability, or that gradual clarification of legal rules
was outlawed (compare, mutatis mutandis, Radio France and Others v. France, no.
53984/00, 88§ 20 and 30, ECHR 2004 I1). Indeed, general provisions of law can at times make
for a better adaptation to changing circumstances than can attempts at detailed regulation
(see, for comparison, Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom (nos. 1 and 2), nos.
3002/03 and 23676/03, 88 20, 21 and 38, ECHR 2009, where the “Internet publication rule”
relied on a rule originally dating from the year 1849, and Editorial Board of Pravoye Delo
and Shtekel v. Ukraine, no. 33014/05, 88 60-68, ECHR 2011 (extracts), where the lack of
reference to Internet publications in the otherwise quite detailed media law gave rise to an
issue of lawfulness under Article 10 of the Convention).

76. The Court accordingly finds that, as a professional publisher, the applicant company must
at least have been familiar with the legislation and case-law, and could also have sought legal
advice. The Court observes in this context that the Delfi news portal is one of the largest in
Estonia, and also that a degree of notoriety has been attributable to comments posted in its
commenting area. Thus, the Court considers that the applicant company was in a position to
assess the risks related to its activities and that it must have been able to foresee, to a
reasonable degree, the consequences which these could entail. It therefore finds that the
interference in issue was “prescribed by law” within the meaning of the second paragraph of
Article 10 of the Convention.

(c) Legitimate aim

77. The Court considers that the restriction of the applicant company’s freedom of expression
pursued a legitimate aim of protecting the reputation and rights of others. The Court has taken
note of the applicant company’s argument about the liability of the actual authors of the
comments. However, in the Court’s view the fact that the actual authors were also in
principle liable does not remove the legitimate aim of holding the applicant company liable
for any damage to the reputation and rights of others. The question of whether the applicant
company’s rights under Article 10 were excessively restricted in the present case by holding
it liable for comments written by third parties is a question of whether the restriction was
“necessary in a democratic society”, to be dealt with below.

(d) Necessary in a democratic society



(i) General principles

78. The fundamental principles concerning the question whether an interference with freedom
of expression is “necessary in a democratic society” are well established in the Court’s case-
law and have been summarised as follows (see, among other authorities, Hertel v.
Switzerland, 25 August 1998, § 46, Reports of Judgments and Decisions 1998 VI; Steel and
Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, 8 87, ECHR 2005 II; Mouvement raélien suisse
v. Switzerland [GC], no. 16354/06, § 48, ECHR 2012 (extracts)); and Animal Defenders
International v. the United Kingdom [GC], no. 48876/08, § 100, 22 April 2013:

“(i) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a democratic
society and one of the basic conditions for its progress and for each individual’s self-
fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not only to ‘information’ or
‘ideas’ that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference,
but also to those that offend, shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance
and broadmindedness without which there is no ‘democratic society’. As set forth in Article
10, this freedom is subject to exceptions, which ... must, however, be construed strictly, and
the need for any restrictions must be established convincingly ...

(if) The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the existence of a
‘pressing social need’. The Contracting States have a certain margin of appreciation in
assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with European supervision,
embracing both the legislation and the decisions applying it, even those given by an
independent court. The Court is therefore empowered to give the final ruling on whether a
‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10.

(iii) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the place of the
competent national authorities but rather to review under Article 10 the decisions they
delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean that the supervision is
limited to ascertaining whether the respondent State exercised its discretion reasonably,
carefully and in good faith; what the Court has to do is to look at the interference complained
of in the light of the case as a whole and determine whether it was ‘proportionate to the
legitimate aim pursued’ and whether the reasons adduced by the national authorities to justify
it are ‘relevant and sufficient’.... In doing so, the Court has to satisfy itself that the national
authorities applied standards which were in conformity with the principles embodied in
Article 10 and, moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant facts

79. Furthermore, the Court reiterates the essential function the press fulfils in a democratic
society. Although the press must not overstep certain bounds, particularly as regards the
reputation and rights of others and the need to prevent the disclosure of confidential
information, its duty is nevertheless to impart — in a manner consistent with its obligations
and responsibilities — information and ideas on all matters of public interest (see Jersild v.
Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298; De Haes and Gijsels v. Belgium, 24
February 1997, § 37, Reports of Judgments and Decisions 1997 I; and Bladet Tromso and
Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 1999 III). In addition, the Court is
mindful of the fact that journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of
exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, §
38, Series A no. 313, and Bladet Tromso and Stensaas, cited above, 8 59). The limits of
permissible criticism are narrower in relation to a private citizen than in relation to politicians



or governments (see, for example, Castells v. Spain, 23 April 1992, § 46, Series A no. 236;
Incal v. Turkey, 9 June 1998, § 54, Reports of Judgments and Decisions 1998 IV; and
Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 62, ECHR 2001 I).

80. The Court reiterates that the right to protection of reputation is a right which is protected
by Article 8 of the Convention as part of the right to respect for private life (see Chauvy and
Others, cited above, 8 70; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, § 35, 15 November 2007; and
Polanco Torres and Movilla Polanco v. Spain, no. 34147/06, § 40, 21 September 2010). In
order for Article 8 to come into play, however, an attack on a person’s reputation must attain
a certain level of seriousness and be made in a manner causing prejudice to personal
enjoyment of the right to respect for private life (see A. v. Norway, no. 28070/06, § 64, 9
April 2009, and Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 83, 7 February 2012).

81. When examining whether there is a need for an interference with freedom of expression
in a democratic society in the interests of the “protection of the reputation or rights of others”,
the Court may be required to ascertain whether the domestic authorities have struck a fair
balance when protecting two values guaranteed by the Convention which may come into
conflict with each other in certain cases, namely on the one hand freedom of expression
protected by Article 10, and on the other the right to respect for private life enshrined in
Article 8 (see Hachette Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 43, 14 June 2007,
MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 142, 18 January 2011; and Axel
Springer AG, cited above, § 84).

82. The Court has found that, as a matter of principle, the rights guaranteed under Articles 8
and 10 deserve equal respect, and the outcome of an application should not, in principle, vary
according to whether it has been lodged with the Court under Article 10 of the Convention by
the publisher of an offending article or under Article 8 of the Convention by the person who
has been the subject of that article. Accordingly, the margin of appreciation should in
principle be the same in both cases (see Axel Springer AG, cited above, § 87, and Von
Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, § 106, ECHR 2012, with
further references to the cases of Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS), cited above, §
41; Timciuc v. Romania (dec.), no. 28999/03, § 144, 12 October 2010; and Mosley v. the
United Kingdom, no. 48009/08, § 111, 10 May 2011).

83. The Court has considered that where the right to freedom of expression is being balanced
against the right to respect for private life, the relevant criteria in the balancing exercise
include the following elements: contribution to a debate of general interest, how well known
the person concerned is, the subject of the report, the prior conduct of the person concerned,
the method of obtaining the information and its veracity, the content, form and consequences
of the publication, and the severity of the sanction imposed (see Axel Springer AG, cited
above, §8 89-95, and Von Hannover (no. 2), cited above, §8§ 108-113).

(i) Application of the principles to the present case

84. Turning to the present case, the Court notes at the outset that there is no dispute that
comments posted by readers in reaction to the news article published on the applicant
company’s Internet news portal were of a defamatory nature. Indeed, the applicant company
promptly removed the comments once it was notified by the injured party, and described
them as “infringing” and “illicit” before the Court. However, the parties’ views differ as to
whether the applicant company’s civil liability for the defamatory comments amounted to a



disproportionate interference with its freedom of expression. In other words, the question is
whether the applicant company’s obligation, as established by the domestic judicial
authorities, to ensure that comments posted on its Internet portal did not infringe the
personality rights of third persons was in accordance with the guarantees set out in Article 10
of the Convention.

85. In order to resolve this question, the Court will proceed to analyse in turn a number of
factors which it considers to be of importance in the circumstances of the present case.
Firstly, the Court will examine the context of the comments, secondly, the measures applied
by the applicant company in order to prevent or remove defamatory comments, thirdly, the
liability of the actual authors of the comments as an alternative to the applicant company’s
liability, and fourthly the consequences of the domestic proceedings for the applicant
company.

86. The Court notes that the news article published on the Delfi news portal addressed a topic
of a certain degree of public interest. It discussed a shipping company’s moving its ferries
from one route to another and in doing so breaking the ice at potential locations of ice roads,
as a result of which the opening of such roads — a cheaper and faster connection to the islands
compared to the company’s ferry services — was postponed for several weeks. The article
itself was a balanced one, a manager of the shipping company was given the opportunity to
provide explanations, and the article contained no offensive language. Indeed, the article
itself gave rise to no arguments about defamation in the domestic proceedings. Nevertheless,
the article dealt with the shipping company’s activities that negatively affected a large
number of people. Therefore, the Court considers that the applicant company, by publishing
the article in question, could have realised that it might cause negative reactions against the
shipping company and its managers and that, considering the general reputation of comments
on the Delfi news portal, there was a higher-than-average risk that the negative comments
could go beyond the boundaries of acceptable criticism and reach the level of gratuitous
insult or hate speech. It also appears that the number of comments posted on the article in
question was above average and indicated a great deal of interest in the matter among the
readers and those who posted their comments. Thus, the Court concludes that the applicant
company was expected to exercise a degree of caution in the circumstances of the present
case in order to avoid being held liable for an infringement of other persons’ reputations.

87. As regards the measures applied by the applicant company, the Court notes that, in
addition to the disclaimer stating that the writers of the comments — and not the applicant
company — were accountable for them, and that it was prohibited to post comments that were
contrary to good practice or contained threats, insults, obscene expressions or vulgarities, the
applicant company had two general mechanisms in operation. Firstly, it had an automatic
system of deletion of comments based on stems of certain vulgar words. Secondly, it had a
notice-and-take-down system in place according to which anyone could notify it of an
inappropriate comment by simply clicking on a button designated for that purpose, to bring it
to the attention of the portal administrators. In addition, on some occasions the administrators
of the portal removed inappropriate comments on their own initiative. Thus, the Court
considers that the applicant company cannot be said to have wholly neglected its duty to
avoid causing harm to third parties’ reputations. Nevertheless, it would appear that the
automatic word-based filter used by the applicant company was relatively easy to circumvent.
Although it may have prevented some of the insults or threats, it failed to do so in respect of a
number of others. Thus, while there is no reason to doubt its usefulness, the Court considers



that the word-based filter as such was insufficient for preventing harm being caused to third
persons.

88. The Court has further had regard to the notice-and-take-down system as used by the
applicant company. Indeed, the question of whether by applying this system the applicant
company had fulfilled its duty of diligence was one of the main points of disagreement
between the parties in the present case. The Court firstly notes that the technical solution
related to the Delfi portal’s notice-and-take-down system was easily accessible and
convenient for users — there was no need to take any steps other than clicking on a button
provided for that purpose. There was no need to formulate reasons as to why a comment was
considered inappropriate or to send a letter to the applicant company with the pertinent
request. Although in the present case the interested person did not use the notice-and-take-
down feature offered by the applicant company on its website, but rather relied on making his
claim in writing and sending it by mail, this was his own choice, and in any event there is no
dispute that the defamatory comments were removed by the applicant company without delay
after receipt of the notice. Nevertheless, by that time the comments had already been
accessible to the public for six weeks.

89. The Court notes that in the interested person’s opinion, shared by the domestic courts, the
prior automatic filtering and notice-and-take-down system used by the applicant company did
not ensure sufficient protection for the rights of third persons. The domestic courts attached
importance in this context to the fact that the publication of the news articles and making
public the readers’ comments on these articles was part of the applicant company’s
professional activity. It was interested in the number of readers as well as comments, on
which its advertising revenue depended. The Court considers this argument pertinent in
determining the proportionality of the interference with the applicant company’s freedom of
expression. It also finds that publishing defamatory comments on a large Internet news portal,
as in the present case, implies a wide audience for the comments. The Court further notes that
the applicant company — and not a person whose reputation could be at stake — was in a
position to know about an article to be published, to predict the nature of the possible
comments prompted by it and, above all, to take technical or manual measures to prevent
defamatory statements from being made public. Indeed, the actual writers of comments could
not modify or delete their comments once posted on the Delfi news portal — only the
applicant company had the technical means to do this. Thus, the Court considers that the
applicant company exercised a substantial degree of control over the comments published on
its portal even if it did not make as much use as it could have done of the full extent of the
control at its disposal.

90. The Court has also had regard to the fact that the domestic courts did not make any orders
to the applicant company as to how the latter should ensure the protection of third parties’
rights, leaving the choice to the applicant company. Thus, no specific measures such as a
requirement of prior registration of users before they were allowed to post comments,
monitoring comments by the applicant company before making them public, or speedy
review of comments after posting, to name just a few, were imposed on the applicant
company. The Court considers the leeway left to the applicant company in this respect to be
an important factor reducing the severity of the interference with its freedom of expression.

91. The Court has taken note of the applicant company’s argument that the affected person
could have brought a claim against the actual authors of the comments. It attaches more
weight, however, to the Government’s counter-argument that for the purposes of bringing a



civil claim it was very difficult for an individual to establish the identity of the persons to be
sued. Indeed, for purely technical reasons it would appear disproportionate to put the onus of
identification of the authors of defamatory comments on the injured person in a case like the
present one. Keeping in mind the State’s positive obligations under Article 8 that may
involve the adoption of measures designed to secure respect for private life in the sphere of
the relations of individuals between themselves (see Von Hannover (no. 2), cited above, § 98,
with further references), the Court is not convinced that measures allowing an injured party to
bring a claim only against the authors of defamatory comments — as the applicant company
appears to suggest — would have, in the present case, guaranteed effective protection of the
injured person’s right to private life. It notes that it was the applicant company’s choice to
allow comments by non-registered users, and that by doing so it must be considered to have
assumed a certain responsibility for these comments.

92. The Court is mindful, in this context, of the importance of the wishes of Internet users not
to disclose their identity in exercising their freedom of expression. At the same time, the
spread of the Internet and the possibility — or for some purposes the danger — that information
once made public will remain public and circulate forever, calls for caution. The ease of
disclosure of information on the Internet and the substantial amount of information there
means that it is a difficult task to detect defamatory statements and remove them. This is so
for an Internet news portal operator, as in the present case, but this is an even more onerous
task for a potentially injured person, who would be less likely to possess resources for
continual monitoring of the Internet. The Court considers the latter element an important
factor in balancing the rights and interests at stake. It also refers, in this context, to the Krone
Verlag (no. 4) judgment, where it found that shifting the defamed person’s risk to obtain
redress for defamation proceedings to the media company, usually in a better financial
position than the defamer, was not as such a disproportionate interference with the media
company’s right to freedom of expression (see Krone Verlag GmbH & Co. KG v. Austria (no.
4), no. 72331/01, § 32, 9 November 2006).

93. Lastly, the Court notes that the applicant company was obliged to pay the affected person
the equivalent of EUR 320 in non-pecuniary damages. The Court is of the opinion that this
sum, also taking into account that the applicant company was a professional operator of one
of the largest Internet news portals in Estonia, can by no means be considered
disproportionate to the breach established by the domestic courts.

94. Based on the above elements, in particular the insulting and threatening nature of the
comments, the fact that the comments were posted in reaction to an article published by the
applicant company in its professionally-managed news portal run on a commercial basis, the
insufficiency of the measures taken by the applicant company to avoid damage being caused
to other parties’ reputations and to ensure a realistic possibility that the authors of the
comments will be held liable, and the moderate sanction imposed on the applicant company,
the Court considers that in the present case the domestic courts’ finding that the applicant
company was liable for the defamatory comments posted by readers on its Internet news
portal was a justified and proportionate restriction on the applicant company’s right to
freedom of expression.

There has accordingly been no violation of Article 10 of the Convention.

For these reasons, the Court unanimously



1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

» Noot

1. De uitspraak van het Hof in Delfi is om meerdere redenen de moeite van het lezen waard.
Er is reeds jaren discussie omtrent de aansprakelijkheid van internetproviders voor
onrechtmatige inhoud geplaatst door hun gebruikers, omtrent de journalistieke status van
zowel de online platforms als gebruikers die nieuws of reacties daarop aandragen en omtrent
de te nemen maatregelen om de belangen van derden te beschermen. Steeds meer
nieuwssites, maar ook fysieke kranten, journaals en andere journalistieke tv- en
radioprogramma’s maken gebruik van kijkers/gebruikers bij het inrichten van hun dienst. Dit
kan zijn door het direct en op eigen initiatief aandragen van materiaal, bijvoorbeeld een video
gemaakt met een mobiele telefoon. Het kan gaan om aangestuurde bijdragen van gebruikers,
op gericht verzoek van een nieuwssite. Vaak ook gaat het om tussenvormen, waarbij de
journalist het verhaal schrijft en gebruikers reacties geven ter verbetering of een foto
aandragen ter illustratie van de geschreven tekst. Er zijn globaal twee redenen waarom
nieuwsmedia burgerparticipatie op prijs stellen. Ten eerste om de kwaliteit, kwantiteit en
snelheid waarmee het nieuws wordt gebracht te verhogen. Ten tweede om betrokkenheid en
binding tussen het medium en de gebruiker te bewerkstelligen (Esmeijer et al., “Making User
Created News Work’,
http://wwwe.ivir.nl/publications/helberger/Making_User_Created News_Work.pdf).

2. In casu ging het om de minst vergaande vorm van gebruikersparticipatie, namelijk om de
reacties onder de door journalisten geschreven online-artikelen. Dat wil nog wel eens
uitlopen op sluikreclame, seksisme of racisme en xenofobie. Dit keer viel het mee. Op de site
was een bericht geplaatst over de handelwijze van een bedrijf dat veerdiensten levert en L.,
enig aandeelhouder van het bedrijf. VVan de bijna 200 berichten die op de plaatsing van het
artikel volgden waren er ongeveer 20 die L. tegen de borst stuitten, waarvan enkele ernstig
(“Proposal — let’s do as in 1905, let’s go to [K]uressaare with sticks and put [L.] and [Le.] in
bag” en “a good man lives [long,] a shitty man [a day or two]”), een aantal schofferend, vaak
nogal kinderlijk (“I pee into the [L.’s] ear and then | also shit onto his head.:)” en “fucking
shitheads...”) en sommige volstrekt onschuldig (“aha... [1] hardly believe that that [happened]
by accident... assholes fck” en “rascal!!!”). Alhoewel zelfs van deze 20 reacties dus slechts
een deel problematisch is in juridische zin stelt het EHRM dat deze reacties de reputatie van
L. schaden.

3. Wie is er verantwoordelijk voor deze reacties? L. besluit het platform aan te schrijven en
vraagt de reacties te verwijderen en een schadevergoeding te betalen. Het eerste geschiedt,
het tweede niet. Een nationale rechtsgang volgt, waaruit reeds duidelijk is wat een complex
vraagstuk dit verantwoordelijkheidsprobleem is. 25 juni 2007: De rechtbank in eerste aanleg
spreekt het platform vrij omdat het een internethoster is en onder de Information Society
Services Act niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor de reacties van gebruikers, die
zelfstandig werden getipload zonder tussenkomst of bemoeienis van het platform. 22 oktober
2007: in beroep verklaart het hof dat de rechtbank heeft gedwaald door het platform te
kwalificeren als webhoster en verwijst de zaak terug. 27 juni 2008: Een rechtbank verklaart
dat het platform niet als webhoster maar als publicist van de reacties moet worden beschouwd
en dat het onvoldoende heeft gedaan om schade aan derden, in casu L., te voorkomen. 16



december 2008: het gerechtshof stelt in beroep dat het platform geen preventieve controle
hoeft uit te voeren op de reacties, maar dat het wel een effectiever systeem had moeten
implementeren om de onrechtmatige opmerkingen te verwijderen en dat het niet als passieve
webhoster dient te worden gezien. 10 juni 2009: het hooggerechtshof bevestigt deze
uitspraak, ontzegt het platform een beroep op de hoster-status, zegt dat het technische
controlemogelijkheden had en dat het als de uitgever van de reacties dient te worden gezien.
Er was bovendien een economisch belang bij het onderhouden van de website en het platform
heeft nagelaten de reacties op eigen initiatief te verwijderen. Een boete volgt en het platform
stapt naar het EHRM.

4. Uit deze rechtsgang blijken reeds de verschillende dilemma’s die bij dit vraagstuk een rol
spelen. De belangrijkste is of een dergelijke website als webhoster of als journalistiek
medium wordt gekwalificeerd (zie ook: B. van der Sloot, ‘WikiLeaks: te actief voor een
webhoster, te passief voor een journalistiek medium’, NJB, 2011-12). De Information Society
Services Act vormt een implementatie van de e-Commerce Richtlijn van de EU. Hierin staan
uitzonderingen voor aansprakelijkheid voor internetintermediairs. Art. 14 stelt ten aanzien
van hostdiensten, die door gebruikers aangeleverd materiaal opslaan, dat zij niet
aansprakelijk zijn als zij geen kennis hebben van de onwettige activiteit of informatie of als
zij dat wel hebben, prompt handelen om de informatie te verwijderen of de toegang daartoe
onmogelijk te maken. Art. 15 vervolgt dat er geen algemene verplichting op de webhosters
mag rusten om toe te zien op de informatie die zij doorgeven of opslaan, noch om actief te
zoeken naar feiten of omstandigheden die op onwettige activiteiten duiden. Voor uitsluiting
van aansprakelijkheid is een passieve status nodig; de webhoster wordt uitgesloten van
aansprakelijkheid als hij slechts berichten opslaat of publiceert die hij niet zelf heeft gemaakt,
geinitieerd of waarmee hij enige andere bemoeienis heeft gehad. Aan de andere kant zou een
dergelijk platform een beroep kunnen doen op de status van journalist; hiervoor is echter juist
actieve bemoeienis nodig en controle over de inhoud van de geplaatste stukken, onder andere
in verband met redactie, kwaliteitscontrole en het naleven van de diverse journalistieke
standaarden. Dit is het eeuwige dilemma voor dergelijke websites. Als ze niets doen dan
blijven ze passief en kunnen ze (wellicht) als webhoster worden gekwalificeerd, maar
voldoen ze niet aan de zorgplichten als journalist. Als ze actieve bemoeienis hebben met
betrekking tot de User Generated Content, dan krijgen ze controle en zeggenschap over de
inhoud en kunnen ze (wellicht) als journalistiek medium gekwalificeerd worden, maar
verliezen zij hun status als passieve webhoster en daarmee hun uitsluiting van
aansprakelijkheid voor wat betreft de gebruikersreacties. Ten aanzien van de zelfgeplaatste
berichten is het platform, ook in casu, duidelijk een journalistiek medium, maar hoe staat het
met de door de gebruikers geplaatste berichten? Aanvankelijk lijkt de site voornamelijk een
beroep te doen op de status als webhoster en wordt deze ook toegekend door de lagere
rechter, maar al gauw wordt dit hem ontzegd door de rechters in hoger beroep. Dan rest nog
slechts het beroep op de vrijheid van meningsuiting en de speciale bescherming die
journalisten onder deze doctrine genieten. Ook het EHRM behandelt deze zaak onder art. 10
EVRM; daarmee is reeds de keuze gemaakt om het platform uitsluiting van aansprakelijkheid
te ontzeggen als een passieve webhoster. Dit is opmerkelijk omdat de berichten van de
gebruikers automatisch werden gelipload, zonder dat de website hen daartoe had opgeroepen
of op enige andere wijze actieve bemoeienis had gehad. Nog interessanter is het preliminaire
verweer van de Estse overheid, namelijk dat als het klopt dat, zoals het platform zegt, het
geen actieve bemoeienis en verantwoordelijkheid had met betrekking tot de geplaatste
reacties, het dan ook geen beroep kan doen op art. 10 EVRM, dat immers gaat om het actief
verspreiden van informatie. Het EHRM negeert dit interessante verweer en stelt simpelweg
dat het platform in de nationale procedure wel verantwoordelijk is gehouden voor de reacties



en dat dit dus als een inmenging in de vrijheid van meningsuiting moet worden
gekwalificeerd.

5. De vraag komt nu aan de orde of het medium als journalist genoeg doet om controle uit te
oefenen over de door de gebruikers geplaatste content. In casu heeft de website in haar terms
en conditions expliciet aangegeven dat er geen schadelijke content mag worden geplaatst,
heeft zij een notice-and-takedownsysteem geimplementeerd, waarbij een gebruiker kan
aangeven dat bepaalde content schadelijk is en deze automatisch wordt verwijderd, heeft de
site een automatisch filtersysteem geimplementeerd waarbij berichten die bepaalde
‘verdachte’ woorden bevatten automatisch worden verwijderd en monitort ze zelf actief en
handmatig de berichten zo goed en kwaad als het gaat (er worden per dag duizenden
comments geplaatst). Dit lijkt een zeer zorgvuldige manier van handelen en het platform doet
zeker meer dan de meeste vergelijkbare Nederlandse sites wat dit betreft. Het EHRM vindt
het echter niet genoeg. De site had zich bewust moeten zijn van het feit dat het geplaatste
bericht boze reacties had kunnen oproepen. Dit gaat erg ver; het artikel zelf, zo erkent ook het
EHRM, was namelijk gebalanceerd en er had hoor en wederhoor plaatsgevonden. Het is een
artikel van maatschappelijk belang, het betrof de routekeuze van een veerdienst waardoor
zogenoemde ijswegen werden vernietigd of gehinderd in de vorming, maar zeker niet één dat
nu direct aanleiding gaf, in vergelijking met andere berichten, om meer dan normaal (boze)
reacties te verwachten. Daarnaast stelt het Hof ook dat het automatische detectiesysteem
makkelijk te omzeilen is omdat niet alle vulgaire woorden of alternatieven daarvoor worden
geblokkeerd. Dit is uiteraard het geval, maar de vraag is hier hoe ver zo’n automatisch
detectiesysteem moet gaan; meer woorden en dus berichten blokkeren kan niet alleen
gebruiksonvriendelijk zijn, het kan gebruikers beperken in hun reacties en kan een dergelijk
systeem overgevoelig maken. Doordat het vaak de context is waarin bepaalde woorden een
positieve of negatieve lading krijgen, worden door een uitgebreid detectiesysteem veel
berichten geblokkeerd die geen onrechtmatige uitlatingen bevatten (bijvoorbeeld: ‘Zeggen
dat L. een hufter is en dood moet gaat veel te ver’. Hierbij zou het bericht kunnen worden
geblokkeerd omdat het de woorden ‘hufter’ en ‘dood’ bevat, terwijl het een positieve
opmerking betreft en de mogelijkheid behelst van het ‘zelfreinigend vermogen’ van blogs en
nieuwssites met gebruikersreacties). Een uitbreiding van dit detectiesysteem kan dus zowel
leiden tot een beknotting van de vrijheid van meningsuiting van de gebruikers als tot een
beperking van de mogelijkheid van het platform om informatie te verspreiden.

6. Ook ten aanzien van het aansprakelijkheidsvraagstuk kiest het EHRM een opmerkelijke
lijn. De eerste en belangrijkste aansprakelijken lijken immers de gebruikers die de gewraakte
passages hebben geplaatst. Toch kiest het EHRM ervoor om ook de aansprakelijkheid van het
platform voor deze uitlatingen te beoordelen. Dit past in een bredere tendens waarbij de
verantwoordelijkheid steeds verder wordt doorgeschoven, bijvoorbeeld bij filesharingsites
zoals Pirate Bay (zie ook: B. van der Sloot, ‘De verantwoordelijkheid voorbij: de ISP op de
stoel van de rechter’, Tijdschrift voor Internetrecht, 2011-5; B. van der Sloot, ‘De
verantwoordelijkheid voorbij: de ISP als verlengstuk van de overheid’, Mediaforum, 2010-5).
Aanvankelijk werden gebruikers aangesproken die onrechtmatig materiaal (bijvoorbeeld in
verband met intellectueel eigendom) uploadden. Toen dat geen succes opleverde werden de
filesharingsites aangesproken. Toen ook dat niet afdoende bleek om onrechtmatig verspreide
informatie te blokkeren werden webhosters, die materiaal opslaan, aansprakelijk gesteld.
Vervolgens, toen bleek dat ook dit niet het gewenste resultaat opleverde, werden
zoekmachines gevraagd om bepaalde sites onvindbaar te maken voor het grote publiek. Toen
bleek dat ook dat niet werkte werden acces providers, die voor een aansluiting op en toegang
tot het internet zorgen, via de rechter gedwongen om niet langer toegang te verschaffen tot



bepaalde sites. Per stap wordt weliswaar de effectiviteit van de blokkade vergroot, maar de
verantwoordelijkheid wordt steeds verder verschoven, zodat deze steeds minder te maken
krijgt met de handeling en de geleverde dienst van de provider. Access providers,
vergelijkbaar met gewone postdiensten, worden nu mede verantwoordelijk gemaakt voor de
inhoud van het verzonden materiaal. Bovendien wordt met elke stap de beperking op vrijheid
van gebruikers groter. Filesharingsites worden gebruikt voor tal van zaken, ook voor legale
praktijken. Door gebruikers iberhaupt geen toegang te verlenen tot dergelijke sites wordt hun
ook deze mogelijkheid ontzegd (zie ook: B. van der Sloot, ‘Three strikes you’re out. De
bescherming van auteursrecht op het internet’, AMI, 2011-3). In casu is er ook sprake van een
dergelijke verantwoordelijkheidsverschuiving. De legitimatie hiervoor vindt het EHRM in het
feit dat de gebruikers op het platform anoniem konden reageren en dat het dus lastig was voor
L. om hen aansprakelijk te stellen. Dit is opmerkelijk om twee redenen. Ten eerste dreigt
hiermee een zeer waardevol onderdeel van de uitoefening van de vrijheid van meningsuiting,
namelijk het anoniem kunnen reageren, te worden beknot. Ten tweede lijkt het Hof de
mogelijkheid te negeren een zogenoemd NAW-verzoek [Naam Adres Woonplaats] te doen.
Webhosters houden doorgaans namelijk bij welke IP-adressen er worden gebruikt; deze
kunnen worden herleid tot bepaalde gebruikers. Zodoende hadden de gebruikers, zelfs als zij
anoniem reageerden, toch aansprakelijk kunnen worden gesteld en had dit niet hoeven te
worden afgeschoven op de verantwoordelijkheid van het platform.

7. Nu het Hof ervoor heeft gekozen om het nieuwsplatform zelf aansprakelijk te stellen rijst
ten eerste de vraag of de provider de verantwoordelijkheid en de daarbij behorende zorgplicht
had kunnen voorzien. Reeds uit de opsomming van de nationale rechtsgang bleek dat er
weinig consistentie was in de uitspraken van de rechters. Als het reeds voor de rechters
ingewikkeld is om te beoordelen of het platform verantwoordelijk was, en zo ja in hoeverre
en onder welk regime (webhoster of vrijheid van meningsuiting) de zaak moet worden
beoordeeld, kan men zich afvragen of een platform dat wel zou moeten kunnen voorzien.
Daarbij komt dat het platform nu onder een algemeen onrechtmatige daad-achtige doctrine is
veroordeeld, die in de jurisprudentie voornamelijk is uitgewerkt aan de hand van offline
situaties. Hoe deze precies moet worden toegepast op digitale situaties is vaak onduidelijk.
Ook de derde partij die advies geeft in deze zaak, de Helsinki Foundation for Human Rights,
geeft aan dat er geen enkele consistentie was in de Estse jurisprudentie omtrent de vraag hoe
dergelijke doctrines moeten worden toegepast op online situaties, online bloggers en
webhosters. Wederom kan men zich afvragen of het platform hier redelijkerwijs had kunnen
voorzien of en zo ja welke verplichtingen het had ten aanzien van de gewraakte
gebruikersreacties. Het EHRM is hier echter wederom stellig en stelt dat “as a professional
publisher, the applicant company must at least have been familiar with the legislation and
case-law, and could also have sought legal advice. The Court observes in this context that the
Delfi news portal is one of the largest in Estonia, and also that a degree of notoriety has been
attributable to comments posted in its commenting area. Thus, the Court considers that the
applicant company was in a position to assess the risks related to its activities and that it must
have been able to foresee, to a reasonable degree, the consequences which these could entail.
It therefore finds that the interference in issue was “prescribed by law” within the meaning of
the second paragraph of Article 10 of the Convention.’

8. Keer op keer kiest het EHRM derhalve voor een conservatieve lijn. Het platform kan geen
beroep doen op de uitsluiting van aansprakelijkheid voor webhosters. De gebruikersreacties
worden ondanks hun veelal onschuldige karakter als onrechtmatig gekwalificeerd. Het Hof
accepteert dat het platform direct aansprakelijk kan worden gesteld in plaats van de schrijvers
van de gewraakte stukken zelf. Het Hof vindt dat, ondanks de expliciete verboden in de terms



and conditions, het notice-and-takedownsysteem, het automatische detectiesysteem en de
handmatige controle, het platform te weinig heeft gedaan om schadelijke content te
verwijderen. Het EHRM meent dat ondanks de onduidelijkheid omtrent het te kiezen
juridische kader, de onduidelijkheid omtrent de verantwoordelijkheidsverdeling en de
toepassing van oude doctrines op de digitale wereld, het platform redelijkerwijs zijn plichten
had kunnen voorzien. Daarbij voegt het Hof dat het platform had moeten weten dat het stuk
veel negatieve reacties zou oproepen, het feit dat het platform een groot bereik heeft, dat zij
technische controlemogelijkheden had en dat het platform een professionele bedrijfsactiviteit
verricht. Het eerste argument, zoals reeds gezegd, is zeer dubieus, aangezien het om een zeer
gebalanceerd stuk ging dat aan alle journalistieke vereisten voldeed en het onderwerp
nauwelijks explosief te noemen was. Het tweede neemt het Hof mee en koppelt dit aan de
vrees van wat wel het ijzeren geheugen van het internet wordt genoemd (zie ook: W. Hins,
‘Het ijzeren geheugen van internet’, Ars Aequi, 2008-07/08); de angst dat wat eenmaal op
internet staat er niet meer vanaf gaat. Nog los van het feit dat dit vaak een onterechte vrees is,
is het een eigenschap die het platform zelf nauwelijks kan worden aangerekend. Hierbij zijn
het de gebruikers die ervoor kiezen om hun mening op een online omgeving te delen, niet het
platform dat hen hiertoe aanzet. Het derde punt koppelt het Hof aan het feit dat gebruikers,
éénmaal hun reactie geplaatst hebbend, deze niet meer kunnen verwijderen of aanpassen. Ook
hierbij kan men zich afvragen of het niet primair de verantwoordelijkheid van de schrijvers
van de reacties is om eerst na te denken voordat ze wat schrijven, in plaats van andersom. De
reden dat veel websites gebruikers de mogelijkheid ontzeggen om reacties te verwijderen of
te wijzigen is dat er vaak een discussie ontstaat naar aanleiding van de reacties. Deze
naderhand verwijderen of wijzigen betekent ook dat de (vaak) waardevolle discussie haar
coherentie en chronologie verliest. Het argument, tot slot, dat het gaat om een professionele
bedrijfsactiviteit ziet op het zogenoemde cuius commoda eius et incommoda-argument (zie
ook: B. van der Sloot, ‘Annotatie bij Rb. Milaan 24 februari 2010 (De Leon & Vivi Down /
Google)’, Mediaforum, 2010-7/8, nr. 23). Kort gezegd, wie geld verdient aan een bepaalde
activiteit moet ook op de blaren zitten. Ook dit argument, alhoewel niet onredelijk, ziet niet
op de relatie tussen de geleverde dienst en de daaraan verbonden verantwoordelijkheid van
het platform, maar eerder op de vraag wie het gemakkelijkst met de verantwoordelijkheid en
bijbehorende plichten kan worden belast.

9. Tot slot vraagt het EHRM zich af of de opgelegde sanctie negatieve consequenties zal
hebben. Ook dit wordt genuanceerd. Alhoewel de mogelijkheid om anoniem te reageren
onder druk komt te staan, stelt het Hof dat het niet noodzakelijkerwijs volgt uit de uitspraak
dat deze mogelijkheid moet komen te vervallen. Het wijst er vervolgens op dat de nationale
rechters het platform vrij hebben gelaten in de keuze omtrent welke maatregelen dienen te
worden getroffen om in het vervolg verdere schade aan derden te voorkomen. Alhoewel dit
inderdaad als minder belastend en stringent kan worden gekwalificeerd, draagt dit wel bij aan
een reeds eerder genoemd probleem, namelijk dat van rechtsonzekerheid. Door deze
openheid is het voor dit platform en andere internetfora onduidelijk welke maatregelen
voldoende zijn om zich van hun zorgplicht te kwijten. Het platform had in casu reeds een
viertal maatregelen getroffen om schade te voorkomen, maar dat mocht niet baten. Welke
maatregelen wel als afdoende hebben te gelden blijft vooralsnog onduidelijk.

B. van der Sloot

mr. B. van der Sloot, Instituut voor Informatierecht (IViR), Universiteit van Amsterdam



	EHRC 2014/14 EHRM, 10-10-2013, 64569/09 Vrijheid van meningsuiting, Recht op reputatie, Aansprakelijkheid internetplatform voor onrechtmatige uitlatingen gebruikers
	» Samenvatting
	» Uitspraak
	Alleged violation of Article 10 of the Convention
	A. Admissibility
	B. Merits
	1. The parties’ submissions
	(a) The applicant
	(b) The Government
	2. The third-party intervener’s arguments
	3. The Court’s assessment
	(a) Existence of an interference
	(b) Lawfulness
	(c) Legitimate aim
	(d) Necessary in a democratic society
	(i) General principles
	(ii) Application of the principles to the present case
	For these reasons, the Court unanimously

	» Noot

